• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1

سند مطالعاتی ۵۷۰روستای دارای مشکل آب مورد بررسی قرار گرفت

  • کد خبر : 3779
  • 30 اردیبهشت 1402 - 7:04
سند مطالعاتی ۵۷۰روستای دارای مشکل آب مورد بررسی قرار گرفت
معاون شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت:سند مطالعاتی 570روستای دارای مشکل آب در خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت و 45 روستای دیگر ر فاز 2 تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

مهدی جهان طلب در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری عصر توس، اظهار داشت: سال ۱۴۰۰برابر نظر مساعد رئیس جمهور برای آب رسانی به حدود ۷هزار روستای محروم در سراسر کشور اعتبار ویژه‌ای به‌نام اعتبارات محرومیت‌زدایی از روستاهای محروم بابت آب‌رسانی پیش‌بینی شد. حدود ۱۲۱ روستا در خراسان رضوی ذیل این طرح قرار گرفتندکه قرارداد این طرح توسط آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استانی با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) سپاه  منعقد شد و در راستای این طرح  تنها در شهرستان سرخس ۱۵روستا از نعمت آب برخوردار می‌شوند.

وی ادامه داد: این طرح تا امروز حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است؛ در نتیجه این طرح بسیاری از مشکلات حوزه آبی روستاهای محروم منطقه مانند چکودر (در بخش مرزداران شهرستان سرخس) رفع خواهد شد.

جهان طلب تصریح کرد: نیروی زمینی سپاه استان قرارگاه ثامن ‌الائمه به‌عنوان اجرا کننده در حال فعالیت است و در نتیجه بررسی و برآورد نتایج مثبت این طرح تصمیم گرفته شد فاز ۲ این طرح نیز انجام شود و به همین جهت مطالعات آن انجام شده است.

معاون شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص فاز ۲ عملیات آبرسانی گفت:سند مطالعاتی ۵۷۰روستای دارای مشکل آب در خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفت و ۴۵ روستای دیگر شهر سرخس مانند قره‌ سنگی در فاز ۲ تحت پوشش قرار خواهند گرفت البته این برنامه در مرحله دریافت تایید آب و فاضلاب کشور است تا در مرحله بعدی با قرارگاه منعقد شود.

وی ادامه داد: منابع عملیات محرومیت‌زدایی از روستاها در بودجه ۱۴۰۲ پیش‌بینی شده و بعد از انعقاد قرارداد،باتوجه‌ به اولویت‌ها در سراسر استان شروع عملیات شروع می‌شود؛ طبق پیش بینی‌ها  با اتمام این  پروژه مشکل خاصی در رفع کم‌آبی و بی‌آبی روستاهای سطح استان نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به زمان اتمام عملیات و درصد رفع مشکلات آبی مناطق محروم گفت: برای انجام این قرارداد بازه زمانی ۳ ساله در نظر گرفته شده و تمام مشکلات ۱۷۰ روستایی که تا امروز تحت پوشش نبودند و ۱۰۰ روستایی که تحت پوشش هستند اما به‌واسطه خشک شدن منابع آب، با تانکر به آنها آب‌رسانی می‌شود رفع خواهد شد.

جهان طلب درباره تاثیرکاهش نزولات آسمانی نیز خاطرنشان کرد: نزولات آسمانی در انجام قرارداد تاثیری ندارد؛ ولی در اولویت‌بندی‌ها می‌تواند موثر باشد. به‌عنوان مثال، آب یک روستا از سد تامین می‌شود. اگر بارندگی نداشته باشیم. اولویت وظایف سد در نظر گرفته می‌شود، مثلاً آب تنها به مشهد انتقال پیدا می‌کند. این اولویت‌بندی می‌تواند برای روستاهای در مسیر انتقال آب نیز رخ دهد. برای رفع نیازهای این مناطق، نیاز به‌ حفرچاه خواهیم داشت که منوط به مطالعات است.

معاون بهره برداری وتوسعه آب، شرکت آب وفاضلاب خراسان رضوی با اشاره به اسراف آب در روستاها تصریح کرد: اگر در شهر مصرف آب برای شستن خودرو و استخر از مشکلات جدی فرهنگ مصرف است، در روستاها استفاده از آب شرب بهداشتی برای دام و آبیاری باغچه یک معضل جدی است. جمعیت روستایی استان نیز تقریباً برابر جمعیت شهری است. مصرف مجاز آب طبق استاندارد جهانی و متناسب شده با فرهنگی بومی ما برای هر فرد روزانه ۱۲۰ لیتر است و در واقع این مقدار ۸۵ لیتر اعلام شده است. اما متوسط مصرف ما معادل  ۲۸۰ لیتر حتی در شهرستان‌هایی است که در آن دچار مشکل کمبود آب هستیم.

وی درباره سهم هدر رفت آب شرب در روستا و ارزش مالی آن نیز گفت: بیش از ۵۰ درصد این مصرف به عناوین مختلف هدر می‌شود، حتی در مسیر انتقال آب از روستاها یا مرکز دامداری نیز دچار این تجاوز به مصرف هستیم. در هر خانه روستایی حداقل ۱۰ تا ۱۵ دام سبک  و ۲ تا ۴ دام سنگین وجود دارد. هر راس دام سنگین مانند گاو حداقل معادل یک انسان نیاز روزانه به آب مصرفی دارد.

جهان طلب خاطرنشان کرد: هر گاو در ازای ۲۵ تا ۳۰ لیتر شیر روزانه، حتی نژادهای ضعیف، ۱۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند. هر لیتر شیر ۱۷ هزار تومان قیمت دارد؛ ولی آب‌بهای هر مترمکعب (هزار لیتر) معادل ۳۰۰ تومان است این را در نظر بگیرید که یک آب معدنی سایز کوچک (۲۵۰ سی‌سی) حدود ۳ هزار تومان قیمت دارد.

لینک کوتاه : https://asrtoos.ir/?p=3779

برچسب ها

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com