• امروز : یکشنبه - ۲۴ تیر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - محرم - 1446
  • برابر با : Sunday - 14 July - 2024
0

مهمترین دلیل تصادفات در بلوار وکیل‌آباد مشهد چیست؟

  • کد خبر : 5238
  • 23 مرداد 1402 - 11:52
مهمترین دلیل تصادفات در بلوار وکیل‌آباد مشهد چیست؟
رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی گفت: یکی از علل تصادفات بلوار وکیل‌آباد سرعت غیرمجاز و دلیل دیگر کوتاه بودن دیواره جدول آیلند میانی در این بلوار است.

به گزارش پایگاه خبری توس، سرهنگ علیرضا رحیمی عنوان کرد: در عرض هفته گذشته از شنبه گذشته تا شنبه این هفته در شهر مشهد ۴ تصادف منجر به فوت که مجموعا ۵ نفر در آن فوت شده‌اند، داشته‌ایم. همچنین ۳۸۳ مورد تصادف جرحی که ۴۲۵ نفر در این تصادفات مجروح و ۲۴۵۲ فقره تصادف خسارتی در بازه زمانی ۷ روزه رخ داده است.

وی با بیان اینکه متاسفانه بلوار وکیل‌آباد در مردادماه وضعیت خوبی نداشته است، در خصوص آمار تصادفات در بلوار وکیل‌آباد تصریح کرد: در ۲۱ روز گذشته یعنی از ابتدای ماه تا امروز(روز گذشته) بلوار وکیل‌آباد تعداد ۵ نفر متوفی تصادفات رانندگی داشته است که همگی در ساعت ۱۲ شب به بعد به وقوع پیوسته و علت این تصادفات نیز سرعت غیر مجاز بوده است. بیشتر این تصادفات در مسیر غرب به شرق یعنی مسیر برگشت از ییلاقات طرقبه و شاندیز اتفاق افتاده است.

کوتاه بودن دیواره جدول آیلند میانی در بلوار وکیل‌آباد

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: یکی از علل تصادفات بلوار وکیل‌آباد سرعت غیر مجاز و دیگری کوتاه بودن دیواره جدول آیلند میانی در این بلوار است. دیواره جدول آیلند میانی در بلوار وکیل‌آباد آنقدر کوتاه است که به محض برخورد خودرو با آن، به‌جای برگشت به مسیر بلوار، از جدول عبور کرده یا به صورت واژگون با نرده‌های قطار شهری و درختان وسط بلوار برخورد می‌کند. از آنجایی که این برخورد بسیار شدید بوده، متاسفانه منجر به فوت می‌شود.

رحیمی افزود: وظیفه درست کردن آیلند میانی بر عهده شهرداری است. ما پیگیری می‌کنیم، نامه‌هایمان را زدیم و در کمیته‌های مختلف نیز این موضوع را مطرح کرده‌ایم. شهرداری باید در بحث آرامسازی بلوار وکیل‌آباد و سایر بزرگراه‌ها اقدامات لازم را انجام دهد تا بتوانیم در تصادفات امار کمتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه در تیر ماه، تصادفات بلوار وکیل‌آباد در وضعیت خوبی بود، اضافه کرد: در تیرماه فقط یک مورد تصادف منجر به فوت در بلوار وکیل‌آباد داشته‌ایم. در این تصادف یک دستگاه موتورسیکلت در ساعت ۳.۱۵ صبح و به واسطه سرعت غیر مجاز واژگون و منجر به فوت راکب آن شده است.

سرعت غیر مجاز، دلیل اصلی بیشتر تصادفات منجر به فوت بلوار وکیل‌آباد 

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی خاطرنشان کرد: دلیل تصادفات منجر به فوتی که در بلوار وکیل آباد به وقوع می‌پیوندد به صورت غالب، سرعت غیر مجاز است. این موضوع را مد نظر داشته باشید که ما برای سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت ۱۳ متر مسافت توقف و برای ۴۰ کیلومتر در ساعت ۸.۵ متر مسافت توقف نیاز داریم. بنابراین سرعت نقش بسیار مهمی دارد و می‌تواند در وقوع و شدت تصادفات موثر باشد.

رحیمی با تاکید بر اینکه سرعت‌های غیر مجاز منجر به تصادفات ناشی از رانندگی پر خطر است و نه خواب‌آلودگی راننده، اظهار کرد: کسانی که در آن ساعات تصادف می‌‎کنند عموما افرادی هستند که حرکات نمایشی و خطرناک از خود بروز می‌دهند. بحث خواب‌آلودگی نیست بلکه سرعت غیرمجاز و حرکات مارپیچ است که متاسفانه در نهایت به علت عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه دارای سرعت غیر مجاز منجر به برخورد به دیواره آیلند میانی، درختان آیلند میانی، خودروهای دیگر و برخورد شدید با دیواره پل و در نهایت واژگونی و فوت راننده یا سرنشین خواهد شد.

وی افزود: افزایش تیم‌های نامحسوس پلیس، تردد و راه‌اندازی گشت‌های محسوس با گردان‌ روشن برای آرام سازی تردد، اورهال یا تعمیرات لازم در دوربین‌های کنترل سرعت در بلوار وکیل‌آباد، از جمله اقدامات پلیس راهور مشهد با توجه به وضعیت حال حاضر، در این بلوار است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص وضعیت دوربین‌های سطح شهر، خاطرنشان کرد: بیش از ۵۶۰ دوربین در سطح معابر مشهد داریم که شامل دوربین‌های نظارتی، ترافیکی و ثبت تخلفات هستند. اغلب این دوربین‌ها در حالت آماده به کار و در حال فعالیتند. به شدت پیگیر هستیم تا نقص فنی برخی دوربین‌های بلوار وکیل‌آباد برطرف شود. در خصوص افزایش تعداد دوربین‌ها نیز یکی دو مورد اخیرا اضافه شده و پیگیر افزایش بیشتر نیز هستیم.

رحیمی با اشاره به اینکه بلوار وکیل‌آباد مانند تمامی معابر بزرگراهی مشهد است و جدا از آن نیست، اظهار کرد: آمار تصادفات منجر به فوت در بزرگراه‌ها به نسبت تردد، آمار بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. در تمامی بزرگراه‌ها ما مشکلات تصادفات فوتی را داریم، چراکه در بزرگراه‌ها طبیعتا سرعت بالاتر بوده و نوع تصادفات شدیدتر است و می‌تواند منجر به فوت باشد. پلیس راهور نیز در این خصوص پلیس بزرگراه را تجهیز و با شدت بیشتری در معابر بزرگراهی فعال کرده است تا بتوانیم در این مورد مدیریت کنیم و کاهش تصادفات را شاهد باشیم.

در ماه گذشته بزرگراه پیامبر اعظم بیشترین تصادفات منجر به فوت را داشته است

وی در پاسخ به اینکه بیشتر حوادث در کدام بزرگراه‌ها رخ می‌دهد و سهم بزرگراه وکیل‌آباد در در برگیری این حوادث چقدر است، گفت: حوادث به صورت متغیر در بزرگراه‌ها رخ می‌دهد. در قسمتی از بزرگراه‌ها برخورد با معتادان متجاهر اتفاق می‌افتد، در برخی دیگر نیز مثل بزرگراه وکیل‌آباد برگشت از ییلاقات و بعضا نداشتن حالت طبیعی در افراد منجر به رفتارهای مخاطره‌آمیز می‌شود. در ماه گذشته بزرگراه پیامبر اعظم بیشترین تصادفات منجر به فوت را داشته است، چراکه بیشترین تردد و بیشترین کشش نیز مربوط به بزرگراه پیامبر اعظم است.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی ادامه داد: شرایط بزرگراه‌های ما با یکدیگر فرق می‌کند. برخی بزرگراه‌ها دارای طول کمتر و در نتیجه تردد کمتری هستند اما برخی بزرگراه‌ها مثل بزرگراه پیامبر اعظم طول و همچنین تردد بیشتری دارند. این بزرگراه در تمام ساعات شبانه‌روز پرترافیک است. همچنین وسایل نقلیه سنگین نیز تردد بیشتری در این بزرگراه دارند که خطر وقوع تصادفات فوتی را بیشتر می‌کند. متغیرهای زیادی وجود دارد که باعث می‌شود آمار تصادفات تغییر کند و نمی‌توان بر اساس وقوع تصادف تقاطع‌ها را طبقه‌بندی و رتبه‌بندی کرد.

پلیس را در میدان تنها نگذاریم

رحیمی در پاسخ به پرسشی در خصوص میزان تاثیر طرح برخورد با رانندگان متخلف که جدیدا اجرا شده است، بیان کرد: قرار نیست ما طرح برخورد با خودروها را در سه شب اجرا کنیم و در روز چهارم نتیجه‌اش را ببینیم. در دنیای پیشرفته امروز برای نتیجه‌گیری سال‌ها هزینه می‌کنند تا به نتیجه برسند. اشکالی که گاهی دیده می‌شود این است که برخی سازمان‌ها از ما درخواستی داشته و در جا نتیجه‌اش را طلب می‌کنند. باید در بحث آموزش و فرهنگسازی نیز کار کنیم و فقط پلیس را در میدان تنها نگذاریم. سازمان‌هایی مثل آموزش و پرورش، شهرداری، دانشگاه‌ها، موسسات آموزش عالی، بهزیستی، اداره راه و شهرسازی و سازمان ارشاد و تبلیغات اسلامی و… از قبیل سازمان‌هایی هستند که باید نقش ایفا کنند.

هیچ‌کس دوست ندارد کسی را بکشد یا خودش بمیرد

وی با اشاره به اینکه ما نیاز به آموزش و فرهنگسازی داریم تا رانندگان نسبت به خطرات آگاه شوند، تصریح کرد: هیچکس دوست ندارد کسی را بکشد یا خودش بمیرد. این‌ها به عدم آگاهی و عدم آموزش مربوط می‌شود. ما نتوانستیم افراد را نسبت به اینکه رفتارهای مخاطره آمیز چقدر می‌تواند آسیب‌زا باشد، آگاه کنیم. اینکه پلیس به صورت مقطعی طرح‌هایی در بلوار وکیل‌آباد، اجرا کند حتما اثرگذار است اما وقتی رها شود اوضاع به حالت قبل و یا شاید بدتر از آن بازخواهد گشت.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نباید به دنبال نتیجه فوری باشیم، اضافه کرد: مگر بلوار وکیل آباد فقط الان تصادفات فوتی دارد؟ من در سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۵ که رییس راهنمایی رانندگی طرقبه شاندیز بودم، بدتر از این تصادفات را نیز شاهد بوده‌ام. حال باید ببینیم چه کارهایی صورت گرفته و چه آموزش‌هایی داده شده است؟ چه اقدامات بهینه‌ای در این خصوص انجام شده است؟ ما چندبار گفته‌ایم که جدول آیلند میانی بلوار وکیل آباد در اثر رویه‌های آسفالتی که ریخته‌اند کوتاه شده است، خودروها در اثر برخورد با آن وارد آیلند میانی می‌شوند، به شدت با درختان قدیمی و یا دیواره نرده‌های قطار شهری آنجا برخورد می‌کنند و جان‌شان را از دست می‌دهند.

رحیمی با بیان اینکه نتایج طرح‌ها برای کاهش تصادفات، مقطعی است، اظهار کرد: ما درجا فشار را زیاد می‌کنیم درجا هم نتیجه می‌دهد. وقتی طرح پایلوت را قبل از کرونا در بلوار وکیل‌آباد اجرایی کردیم نتیجه داد، ولی آن طرح را نمی‌توان همیشه اجرا کرد؛ توان نیرویی، زمانی، اقتصادی و اداری باعث می‌شود این طرح‌ها در یک مقطع خاص اجرا شود. در نتیجه باید کاری کرد که این اتفاق نهادینه شود که آن هم فرهنگسازی و آموزش است. طرحی مثل طرح مشهد بدون تصادف به صورت مقطعی اجرایی شده است.

بیش از ۹۰ درصد مردم خوب رانندگی می‌کنند

وی با اشاره به اینکه رانندگان متخلف ما عده اندکی هستند و همان رانندگان در حال حاضر باعث از بین رفتن جان خود و دیگران می‌شوند، گفت: بیش از ۹۰ درصد مردم خوب رانندگی می‌کنند. بحث ما آن ۳ تا ۵ درصد متخلف است که تخلفات آن‌ها منجر به مرگ نشود. همه باید در مدیریت کلان شهری مشهد دست به دست یکدیگر داده، پای کار بایستند و نسبت به وظایفشان احساس مسئولیت کنند تا وضعیت بهتر شود.

رئیس اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور خراسان رضوی در خصوص سهم خاص پلیس راهور در فعالیت‌های آموزشی و فرهنگسازی، تشریح کرد: ما در آموزش و پرورش به شدت کار کردیم‌ و از بستر شاد در بحث آموزش دانش‌آموزان استفاده کرده‌ایم. همیاران پلیس، پلیس‌یاران جوان و نوجوان، بانوان فرهنگ‌یار ترافیک، بازرسان نامحسوس از دیگر زمینه‌هایی است که در این خصوص کار کردیم و آموزش داده‌ایم. علاوه بر آن کاری که به صورت شاخص انجام داده‌ایم و در کمیته فرهنگی ترافیک استانداری انجام و مصوبه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان را هم گرفته آموزشی تحت عنوان رانندگی به روش تدافعی از اداره آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور استان است که در آن تمام سازمان‌ها مکلف به آموزش این دوره رانندگی شده‌اند.

لینک کوتاه : https://asrtoos.ir/?p=5238

برچسب ها

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com