• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
1

در آموزش و پرورش ۳۰هزار نیرو کم داریم/کمبود ۹ هزار نیرو بحرانی است

  • کد خبر : 4505
  • 10 تیر 1402 - 8:56
در آموزش و پرورش ۳۰هزار نیرو کم داریم/کمبود ۹ هزار نیرو بحرانی است
مدیر کل آموزش و پرورش استان عنوان کرد: ما حداقل 27 هزار کمبود همکار فرهنگی داریم که اگر امسال 12 هزار بازنشسته شوند سه هزار نفر به این میزان اضافه می شوند، که این 9 هزار کمبود، مشکل اصلی ماست.
از ۳۰ هزار کمبود نیرو برای آموزش و پرورش، کمبود ۹ هزار نیرو بحرانی است
سید امیر شوشتری، مدیر کل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی در پاسخ به این سوال که با توجه به برگزاری آزمون های استخدامی چه تعداد نیرو کمبود خواهیم داشت، بیان کرد: حدود ۲ هزار و ۷۰۰ نفر برای مقطع ابتدایی و برای مقطع متوسطه ۳ هزار  و ۲۰۰ نفر طی این دو آزمون جذب خواهیم کرد.  حدود ۳ هزار نفر نیز فارغ التحصیلان دانشگاه  فرهنگیان خواهند بود  که مجموعا ۹ هزار نفر ورودی خواهیم داشت. البته قرار است تعدادی معلم پرورشی و خدماتی جذب شوند که اطلاعات دقیقی درباره زمان آزمون و تعداد آن ها نداریم چون مشخص نشده است. شوشتری افزود: ما حداقل ۲۷ هزار کمبود همکار فرهنگی داریم که اگر امسال ۱۲ هزار بازنشسته شوند سه هزار نفر به این میزان اضافه می شوند، اما کمبود واقعی و بحرانی معلم ۵ هزار نفر و کمبود نیروی خدماتی ۴ هزار نفر است که این ۹ هزار کمبود، مشکل اصلی ماست. بنابراین ما کمبودهای دیگر را چشم پوشی می کنیم تا این ها تامین شود. تا جای ممکن در این زمینه با کمک وزارت، نمایندگان مجلس و… پیگیری کردیم حتی تا پای مذاکره با سازمان اداری استخدامی کشور رفتیم. باید آموزش و پرورش با سازمان اداری استخدامی که آن ها زیاد باوری به این کمبود ندارند، رایزنی ها و اعتماد متقابل شان صددرصد شود تا مشکل برطرف شود.
وضعیت سرانه آموزشی برخی مناطق خواب از چشم ما ربوده است!
مدیر کل آموزش و پرورش استان در پاسخ به چگونگی وضعیت سرانه آموزشی با اشاره به این که برخی دانش آموزان استان نوبتی از صندلی استفاده می کنند، بیان کرد: در سال تحصیلی گذشته در حاشیه شهر مشهد مدرسه ای این گونه توسط همکاران بازرس ما مشاهده شده بود، اما ان شاءا… تعدد و تکراری نخواهد داشت. سرانه فضای آموزشی ما باید ارتقای تقریبا ۱۵ تا ۲۰ درصدی داشته باشد تا نیاز ما را رفع کند. میانگین سرانه آموزشی برای هر دانش آموز ۳/۵ در سطح کشور است اما در استان ما این میزان ۳/۴ است که در برخی مناطق در حاشیه شهر به ۲ متر می رسد. بنابراین باید ساخت و ساز انجام شود که نیازمند تامین زمین است. برخی از زمین ها متعلق به آستان قدس است که تملک آن ها به این سادگی ممکن نیست. بنابراین مسکن و شهرسازی، شهرداری، آستان قدس و بنیاد مسکن در روستاها همکاری کنند تا فضای مورد نیاز آموزشی در اسرع وقت تامین شود و به طور اورژانسی آن را برطرف کنیم. کمبود فضای آموزشی استان ما وضعیت بحرانی دارد، طوری که در برخی از مناطق این شرایط خواب را از چشمان ما ربوده است و اولیا معترض هستند. جمعیت در برخی مناطق به سرعت افزایش می یابد که با این سرعت نمی توانیم مدرسه سازی کنیم. کشور وضعیت بحرانی استان خراسان رضوی را می داند اما اعتبارات محدود است. بنابراین تحقق این امر کمک تمام دستگاه ها را می طلبد. ما از نظر جمعیت دانش آموزی و فرهنگیان حدود ۵/۸ تا ۹ درصد کشور هستیم و به همان نسبت اعتبارات تع

دستاوردهای آموزش و پرورش استان در سال تحصیلی جدید
شوشتری درباره دستاوردهای آموزش و پرورش در سال های اخیر بیان کرد: سرانه فضای ورزشی ما برای هر دانش آموز نسبت به سال ۱۴۰۰ تاکنون ۳۰ درصد افزایش داشته است. اگر از ابتدا تاکنون ۳۲ زمین چمن مصنوعی داشته ایم، در سال ۱۴۰۱ فقط ۶۵ فضای چمن مصنوعی اضافه شده  که حدود ۵۵ زمین چمن هم امسال اضافه خواهد شد. از طرفی برخی از سالن های ورزشی نیمه تمام به پایان رسید. شاید حدود ده استخر در سال گذشته و امسال تحویل مناطق و نواحی شود. حدود ۷ هزار و ۳۰۰ مدرسه دولتی در استان داریم. به تعداد مدارس بسته های اقلام و لوازم ورزشی  با استانداردهای بالا ارسال شد. البته کمک های بسیار زیادی از سوی آستان قدس، بسیج سازندگی، کمیته امداد و شهرداری مشهد شده است. وی افزود: در چهار سال گذشته سرانه مدارس و مدارس شبانه  روزی در حداقل خود بود و در دوران کرونا تقریبا صفر بود. به رغم این که قبل از آن هم سرانه مدارس خیلی کم بود، با این حال این میزان در سال های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ نسبت به میانگین ده سال گذشته چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد و نسبت به ۴ سال گذشته ۹۰ درصد افزایش داشته است. شوشتری در ادامه بیان کرد: درست است که همکاران فرهنگی ما مطالبات فرهنگی دارند، اما چند طلبکاری کلان را تسویه کردیم. مثلا آموزشیاران نهضت معمولا مطالبات دو تا سه ساله داشتند که برای اولین بار در سال ۱۴۰۱ تسویه و در سال ۱۴۰۲ تقریبا به روزرسانی شد. در رابطه با برون سپاری رشته های فنی بدهی سه تا چهارساله داشتیم که در سال ۱۴۰۱تسویه شد. پاداش بازنشستگی همکاران در سال ۱۴۰۰،  در سال ۱۴۰۱ تسویه شد و تقریبا یک جا پراخت شد. مدیر کل آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: برای تجهیزات هنرستانی در سال ۱۴۰۰ میزان ۴ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته بود که ده برابر سال گذشته خود بوده است، اما در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۰ میلیارد تومان تجهیزات هنرستانی اعتبار داده شد که ۵۰ میلیارد آن هزینه شده و ۳۰ میلیارد دیگر در حال تهیه است. همچنین  ۱۷ هزار بسته آموزشی و معیشتی به مدارس نیازمند در مناطق غیربرخوردار در سال تحصیلی گذشته اهدا شده است. حدود ۵ هزار برنامه اردویی داشتیم و ۸ هزار دانش آموز در برنامه فرهنگی آستان قدس از صبحانه متبرک مهمان سرای حضرت رضا (ع) بهره بردند. همچنین در مشهد میزبان ۵ هزار دانش آموز زیارت اولی از سراسر کشور به صورت رایگان بودیم.
لینک کوتاه : https://asrtoos.ir/?p=4505

برچسب ها

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com