• امروز : چهارشنبه - ۲ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Wednesday - 23 October - 2024
2

خسارت سم فاسد به ۹۶ هکتار مزارع کشاورزان

  • کد خبر : 3379
  • 07 اردیبهشت 1402 - 6:54
خسارت سم فاسد به ۹۶ هکتار مزارع کشاورزان
شمس آبادی: در اتفاقی تلخ و کم سابقه حدود 96 هکتار از مزارع گندم، جو و... کشاورزان شهرستان جوین نابود شده است.
 به گزارش پایگاه خبری عصرتوس، این فاجعه که خسارت زیادی به جا گذاشته ، ناشی از سم علف‌کش بوده که کشاورزان از یک مرکز فروش سموم خریداری کرده بودند. بلافاصله پس از سم‌پاشی، محصولات مزارع کشاورزان حالت زردگونه و سوختگی به خود گرفت که با تایید جهاد کشاورزی شهرستان جوین، حدود ۹۶ هکتار از مزارع نابود شده است.
«محمدی» یکی از کشاورزان جوین است که درباره این اتفاق تلخ می گوید: شانزدهم  فروردین ماه بود که مقداری سم علف‌کش از فروشگاه سموم کشاورزی تهیه و پس از دو روز اقدام به سم‌پاشی کردم . دو روز بعد که مسیرم به سمت مزرعه گندم افتاد، با کمال تعجب  مشاهده کردم که  تمام کشتزار گندم  به باد فنا رفته  است.
«کروژدهی» یکی دیگر از کشاورزان این شهرستان است که با اشاره به  از دست دادن محصول گندم خود می گوید: حدود ۱۲ روز پیش  برای از بین بردن علف های هرز اقدام به سم‌پاشی مزرعه گندم کردم. پس از گذشت یک هفته در بازدید از مزرعه ، دچار حیرت و شوک شدم. متاسفانه تمام ساقه های سبز گندم  خشک  و پژمرده شده بود. این کشاورز جوینی اظهار می کند: اگر مشکل به سم قلابی یا فاسد برمی‌گردد، چرا مدیران جهاد کشاورزی  اقدام عاجل و فوری برای آگاهی ما کشاورزان نکرده اند. دسترنج سالانه ما نابود شده و حالا چه کسی پاسخگوی ما خواهد بود.
رمضانعلی رشیدی فر نیز درباره این اتفاق تلخ کم‌سابقه می گوید: سه روز پیش مزرعه محصول چغندرقند خود را با سم علف‌کش سم‌پاشی کردم، ولی دیروز با کمال تعجب دیدم  که  برگ های چغندر پژمرده و زرد و خشک شده است. کلی ضرر کرده ایم و دوباره باید کشت کنیم.
این کشاورز با بیان این که حدود نیم هکتار از محصول چغندر خشک شده است، می گوید: در بین کشاورزان شایعاتی وجود دارد که این سموم را یکی از فروشندگان محصولات کشاورزی  شهرستان‌‌ از هندوستان وارد کرده است که نمی دانم چقدر صحت دارد، ولی آن‌چه مهم است این که محصولات کشاورزان نابود شده و کلی ضرر کرده اند ، حالا چه کسی جوابگوی ما کشاورزان خواهد بود.
شکایات کشاورزان
این در حالی است که مدیر جهاد کشاورزی جوین نیز سخنان کشاورزان مبنی بر نابودی محصولاتشان در پی  سم‌پاشی را تایید می کند و می گوید: در پی مراجعات و شکایات مطلع شدیم که متاسفانه تعدادی از کشاورزان پس از سم‌پاشی با سم ضد آفت «سن» با خشک شدن گندم و دیگر محصولاتشان مواجه شده اند. متاسفانه یکی از واحدهای فروش سموم کشاورزی بنا به دلایل نامعلومی ، سمی را بین کشاورزان توزیع کرده که پس از عملیات سم‌پاشی موجب خشک شدن ساقه های گندم شده است. علی امیر قارزی افزود: این موضوع فعلا در دست بررسی است.
امام جمعه  شهرستان جوین نیز  از مدیران خواست  تا  این اتفاق نادر کشاورزی در شهرستان را ریشه‌یابی کنند تا از ورود خسارت های مشابه و بیشتر جلوگیری کرد. حجت‌الاسلام بوژمهرانی تصریح کرد: این موضوع  باید رسیدگی شود و از طرفی خسارت های کشاورزان آسیب‌دیده باید به سرعت جبران شود.
 اطلاعیه جهاد کشاورزی جوین
مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان جوین طی اطلاعیه ای که در اختیار پایگاه خبری عصر توس، قرار گرفته است، اعلام کرد: در تعداد محدودی از مزارع جو  و گندم شهرستان جوین، کشاورزان اقدام به سم‌پاشی با سم «توفوردی» کرده اند که موجب ایجاد خسارت به مزارع شد. لازم می‌دانیم در راستای تبیین موضوع، مواردی از مهم ترین اقدامات انجام شده توسط دستگاه‌های اجرایی مرتبط را به اطلاع بهره برداران عزیز برسانیم: در پی اطلاع رسانی تعدادی از کشاورزان در  ۱۵ فروردین ماه به جهاد کشاورزی شهرستان ، بلافاصله موضوع به صورت کتبی به اطلاع مسئولان مرتبط در استان واستانداری برای بررسی موضوع رسانده شد. در ۱۶ و ۱۷ فروردین ماه از تعدادی از مزارع با تاکید فرماندار و ریاست دادگستری شهرستان توسط کارشناسان جهاد کشاورزی استان و شهرستان بازدید و گزارش آن به سازمان حفظ نباتات کشور ارسال شد.
لینک کوتاه : https://asrtoos.ir/?p=3379

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com