وحید داعی با اشاره به بهبود شرایط سکونتگاههای غیررسمی استان گفت: «در این مناطق، سه اقدام اساسی برای بهبود وضعیت سکونتگاهها برنامهریزی شده که نوسازی مسکن یکی از مهمترین آنهاست.»
وی با بیان اینکه ایمنسازی سکونتگاههای غیررسمی بهصورت مستمر در حال انجام است، افزود: «یکی دیگر از اقدامات اداره کل راه و شهرسازی استان، تأمین قیر رایگان برای بهبود وضعیت معابر این محلات است. یکی از مشکلات عمده این محلات، وجود معابر خاکی و فرسوده است.»
داعی تصریح کرد: «تاکنون ۵۵۰۰ تن قیر رایگان در اختیار شهرداریهای استان قرار گرفته تا برای آسفالت معابر این مناطق استفاده شود.»
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اشاره به پایین بودن سرانه خدمات عمومی در سکونتگاههای رسمی، بیان کرد: «پروژههایی با رویکرد توسعه خدماتی تعریف شده که احداث پارک، مدرسه، درمانگاه، کلانتری و… از جمله این اقدامات است که با مشارکت دستگاههای اجرایی در حال اجراست تا سطح خدمات عمومی در این مناطق ارتقا یابد.»
وی همچنین به پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی تونل ریلی مشهد- گلبهار اشاره کرد و گفت: «مهمترین چالش این پروژه تأمین مالی است که با پیگیریهای مدیرعامل شهر جدید گلبهار و هماهنگیهای انجامشده، مقرر شد بخشی از ریل مورد نیاز این پروژه از طریق یکی از کارخانههای تولید ریل تأمین شود.»
داعی در ادامه خاطرنشان کرد: «بر اساس قانون بودجه امسال، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان به این پروژه تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن همچنان ادامه دارد.»
مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در خصوص اراضی ارتفاعات جنوبی مشهد گفت: «پس از فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه مشهد، طرحهای شهری بازنگری شد. در سال ۱۳۹۴، مصوبات کمیسیون ماده پنج استان تنظیم و به تهران ارسال شد.»
وی در توضیح مصوبات جدید افزود: «در این مصوبه کاهش تراکم ساختمانی در برخی کاربریها انجام شده و همچنین در این منطقه توسعه فضای سبز بر ساختوساز اولویت دارد.»
داعی همچنین درباره پروژه قطار سریعالسیر مشهد- تهران و چالشهای مالی آن گفت: «تأمین مالی این پروژه به منابع کلان نیاز دارد. در مقطعی تأمین منابع از طریق میادین اقتصادی مطرح شد، اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است. با این حال، در دهه فجر قطار تندرو مشهد به تهران که شامل پنج واگن خود کششی با سرعت متوسط ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است، راهاندازی شد. این قطار هر روز ساعت ۶ صبح از مشهد حرکت کرده و حدود ساعت ۱۳:۳۰ وارد تهران میشود.»
وی در بخش دیگری از سخنان خود به حفاری تونل اللهاکبر در مسیر دالان ترانزیتی لطفآباد – بازرگان اشاره کرد و گفت: «این تونل در سه بخش به طول تقریبی ۴۰۰۰ متر در حال حفاری است. پروژه نیازمند تأمین مالی قابلتوجهی است، اما در حال حاضر با همکاری قرارگاه خاتمالانبیا فعال بوده و بخشی از عملیات لاینینگ آن انجام شده است.»
داعی در پایان افزود: «حفاری تونل یکی از بخشهای پرهزینه پروژههای عمرانی است و تأمین منابع مالی مهمترین چالش آن محسوب میشود. امیدواریم در سال آینده با مدیریت شرکت ساخت، اعتبارات بیشتری به این پروژه تخصیص یابد و روند اجرایی آن تسریع شود.»