• امروز : سه شنبه - ۱ آبان - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - ربيع ثاني - 1446
  • برابر با : Tuesday - 22 October - 2024
7

نرخ طلای جهانی، کنش یا واکنش؟

  • کد خبر : 5360
  • 28 مرداد 1402 - 6:21
نرخ طلای جهانی، کنش یا واکنش؟
آنچه که متقاضیان طلای جهانی و به ویژه مؤثرین در نرخ طلای آتی، بی‌صبرانه منتظر آن هستند، خبر ایجاد ارز واحد «بریکس» بر پایه طلا در مقابل دلار آمریکاست، که ممکن است در اجلاس ۲۲‌ام ماه جاری میلادی، عطش پیشین در تقاضای طلا را بیش از پیش نماید و لذا باید منتظر ماند تا از راهرو‌های این اجلاس خبری منتشر و موجب کنش نرخ طلا بر تقاضای بازار گردد.

به گزارش پایگاه خبری عصر توس،دریادداشت فاطمه ترامشلو روابط عمومی گروه فناوران ساویس در خصوص نرخ جهانی طلا آمده است: اساساً بشر بیشتر عمرخود را صرف کرده که کار کند و درآمد مکفی برای یک زندگی آبرومندانه داشته باشد، البته همواره سرمایه‌گذاری‌هایی برای شرایط اضطرار نیز در سرلوحه‌ی کار اوست. تاریخ به بشر آموخته است که کالا‌ها و محصولات بسیار کمی در جهان وجود دارند که ارزش خود را حفظ می‌کنند و قطعاً طلا و نقره تنها سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که هرگز از بین نرفته‌اند. حال باید دانست که چه فاکتور‌هایی در نرخ طلای جهانی مؤثرند و آیا این نرخ واکنش به تصمیمات است یا خود به ذاته کنشی است که سایرین را به واکنش وا می‌دارد؟

همانگونه که می‌دانیم مکتشفین و بهره برداران معادن، پالایشگاه‌های فلزات گرانب‌ها، خرده فروشی‌ها، تولید‌کنندگان زیورآلات، مصرف‌کنندگان صنعتی و سرمایه‌گذاران عناصر مؤثر بر قیمت‌گذاری نرخ طلای جهانی هستند. هر روز در ساعت‌های ۱۰:۳۰ و ۱۵ به وقت گرینویچ نرخ‌گذاری طلا در بورس فلزات لندن مشخص و بر همین اساس نرخ لحظه‌ای ونرخ آتی فروش این فلز گرانب‌ها تعیین می‌گردد. بازار‌های فرابورس، بانک‌های مرکزی و مؤسسات مالی بر همین اساس نرخ لحظه‌ای را تثبیت و بکار می‌گمارند درحالی که نرخ آتی با توجه به اخبار و پیش‌بینی‌ها توسط صرافی‌ها و در بورس جهانی OTC تدوین می‌گردد. بورس طلای ژاپن، شانگ‌های، بمبئی، دبی، استانبول و نیویورک نرخ‌گذاری‌های آتی را مدیریت می‌کنند.

عوامل اساسی تعیین نرخ طلا شامل نرخ سایر کالا‌ها، تقاضای بازار، احساسات و نگرانی‌ها، هزینه‌های تولید، تورم جهانی، تورم و عرضه‌ی پول آمریکاست و آنچه منجر به نوسان قیمت طلا می‌شود، ذخایر طلای فدرال رزرو، ارزش دلار آمریکا، بعنوان ارز عمده‌ی معاملات جهانی و در نتیجه تمایل به نگهداری طلا بعنوان پشتیبان، در برابر تورم و کاهش ارزش پول است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بانک مرکزی ترکیه از ابتدای سال ۲۰۲۳ و به منظور کنترل نرخ لیر حدود ۱۱۰ تن طلا عرضه کرده است، ضمن آنکه تقاضای بانک‌های مرکزی برای سرمایه‌گذاری بر روی طلا بیشتر از ۳۵ درصد کاهش یافته، مصرف محدود جواهرات و زیورآلات در همین سال تنها ۳ درصد افزایش یافت و سرمایه‌گذاران نیز حدود ۴۰۰ تن افزایش در سرمایه‌گذاری بر روی طلا در صندوق‌های فرابورس را تجربه کردند، اما روند سرمایه‌گذاری مرز دانش بر روی طلا تاکنون در سال جاری افزایشی را ثبت ننموده است و همچنین بازیافت و پالایش طلا، که در واقع کمکی به تولید طلای در دسترس است، در همین مدت ۹ درصد افزایش یافته است.

البته با توجه به حقایق فوق هنوز هم سرمایه‌گذاری بر روی طلا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سرمایه‌گذارانی است که روی بلند مدت متمرکزند. تحلیلگران برای اثبات این فرض می‌گویند: «بر اساس داده‌های شورای جهانی طلا، مانند آنچه در سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و قیمت لحظه‌ای طلا از حدود ۳۰۰ دلار به حدود ۱۷۰۰ دلار در هر اونس افزایش یافت، از آنجا که سال ۲۰۲۳ از نظر اقتصادی بسیار شبیه دوره زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۲ است، شاید جهش فوق‌العاده‌ای در نرخ طلای جهانی را متصور باشیم».

واقعیات اشاره شده نشان می‌دهد که کاهش نرخ جهانی طلا در آگوست ۲۰۲۳ در اصل واکنش طلا به اخبار و تقاضای جهانیست و نمی‌توان آنرا صرفاً به نوسانات تکنیکال محدود نمود، البته آنچه که متقاضیان طلای جهانی و به ویژه مؤثرین در نرخ طلای آتی، بی‌صبرانه منتظر آن هستند، خبر ایجاد ارز واحد «بریکس» بر پایه طلا در مقابل دلار آمریکاست، که ممکن است در اجلاس ۲۲‌ام ماه جاری میلادی، عطش پیشین در تقاضای طلا را بیش از پیش نماید و لذا باید منتظر ماند تا از راهرو‌های این اجلاس خبری منتشر و موجب کنش نرخ طلا بر تقاضای بازار گردد.

 

فاطمه ترامشلو، روابط عمومی گروه صنعتی بازرگانی فناوران بین الملل ساویس

 

لینک کوتاه : https://asrtoos.ir/?p=5360

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com