به گزارش پایگاه خبری عصر توس, پوریا محمدیان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، اظهار داشت: با آغاز پروژههای شهری، حدود ۴۴ درصد سفرهای روزانه با سه مدل قطار شهری، اتوبوسرانی و تاکسیرانی انجام میشود، کل بودجه شهرداری امسال ۴۰ همت(هزار میلیارد تومان) است که بودجه عمرانی ۲۰ همت و آنچه در حوزه مأموریت حملونقل دنبال میکنیم، ۱۰ همت است.
وی افزود: امیدوارم بهزودی و با تأمین اعتبارات لازم، دوربرگردان شهید میرزایی تکمیل و افتتاح شود، پل دهرود خارج از محدوده قانونی مشهد است و به دلیل ایجاد مشکلاتی برای شهروندان، شهرداری ورود پیدا کرد و با توجه به نزدیکی به فصل بارندگی در حال تلاش برای اتمام پروژه هستیم و تا ۲۲ بهمنماه به بهرهبرداری میرسد.
محمدیان تصریح کرد: در پروژه تقاطع انقلاب یا اتصال این تقاطع به بولوار نماز مشکلاتی با دو مالک بزرگ وجود دارد، اما پروژه در حال انجام است و بخش اعظمی از پروژه جلوخان پایانه مسافربری نیز تا استقبال از بهار آمادهسازی میشود.
آمادهسازی ۱۵۰۰ جای پارک در ابتدای خیابان توحید مشهد
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد، خاطرنشان کرد: ۱۵۰۰ جای پارک در ابتدای خیابان توحید در حال آمادهسازی است که در کنار پارکینگ هشتآباد، شهدا و هاشمینژاد در اختیار شهروندان و زائران خواهد بود، همچنین دنبال این هستیم در میدان برق، میدان پنجراه و طبرسی نیز اقداماتی در زمینه جای پارک انجام شود.
وی از انجام ایمنسازی مسیرهای دوچرخه خبرداد و گفت: توسعه مسیرهابرای ما نیز در اولویت است، درحال حاضر قیمت اتوبوس ۱۲ متری، هشت میلیارد و اتوبوس برقی ۱۶ میلیارد تومان است؛ کمک دولت پایدار نیست و شهرداری تصمیم گرفته با کمک شورای شهر از محل منابع خود اقدام کند.
محمدیان تأکید کرد: در مصوبه اخیر اجازه داده شد تا قیر، میلگرد و سیمان از طریق تهاتر زمین و پروانه خریداری شوند و در هفته گذشته از کارخانه ساخت اتوبوس بازدید شد وامیدوارم بتوانیم ۵۰۰ اتوبوس را از این طریق تأمین کنیم.
سال گذشته ۲۴۵ نفر در حوادث ترافیکی مشهد کشته دادند
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: در سال گذشته ۲۴۵ نفر در شهر مشهد در حوادث ترافیکی کشته شدند که از این تعداد ۱۹۶ نفر مرد و ۴۹ نفر زن بودند، همچنین ۳۳ هزار مجروح در حوادث ترافیکی داشتیم که ۳۳ درصد عابر و ۴۱ درصد موتورسیکلتسوار بودند.
وی ادامه داد: از ۲۴۵ نفر افرادی که فوت شدند نیز ۵۲ درصد عابر و ۲۶ درصد موتورسیکلتسوار بودند. شهرداری مشهد بین شهرداریهای کلانشهرها روند نزولی را در این زمینه دارد که این عدد بعد از تلاشهای شهرداری در ۱۰ سال اتفاق افتاده است.
ماهانه ۷۰۰ هزار تخلف در زمینه معاینه فنی شناسایی میشود
محمدیان در پاسخ به سؤال خبرنگاران بیان کرد: شهر مشهد ۵۰۴ دوربین نظارت تصویری دارد، ۱۴۳ دستگاه دوربین ثبت تخلف نیز داریم که کلیه تخلفات از جمله سرعت، ورود به محدوده زوج و فرد و معاینه فنی را رصد میکند و تلاش داریم این دوربینها را افزایش دهیم. تا پایان سال ۴۰ دوربین ثبت پلاک اضافه خواهد شد.
معاون عمران، حملونقل و ترافیک شهرداری مشهد عنوان کرد: اگر ۲۰۰ دوربین دیگر نصب کنیم پوشش ما کامل خواهد بود، در ۶ ماهه دوم سال هستیم و آلودگی هوا خود را نشان میدهد، بنابراین معاینه فنی مهم است. با استفاده از ۱۴۳ دستگاه دوربین موجود در ماه ۷۰۰ هزار تخلف معاینه فنی را شناسایی کردیم که ۶۰ درصد این تعداد منجر به صدور قبض جریمه میشود.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با اشاره به اینکه مطالعات تفصیلی همگانی یکپارچه شهر مشهد انجام شده است، تصریح کرد: مراحل تصویب این طرح در شهر مشهد در شورای ترافیک انجام شده الان منتظر تصویب توسط شورای عالی ترافیک کشور هستیم که اگر مصوب شود ۶ خط بیآرتی جدید به مشهد اضافه خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: مشهد ۴ خط مترو دارد که خط یک ۱۰۰ درصد تکمیل شده و خط ۲ در حال بهرهبرداری است. نواقصی در ایستگاه سلامت و دپوی انتهای خط در طبرسی وجود دارد. در رابطه با خط ۳ با توجه به تزریق اعتبار توسط اوراق کار در حال انجام است و در سال آینده شاهد افتتاح فاز اول از میدان شهدا تا پایانه امام رضا(ع) خواهیم بود وایستگاه میدان شهدا، بابالجواد و پایانه مسافربری آماده بهرهبرداری خواهد شد.
محمدیان اضافه کرد: اگر این اتفاق بیفتد برای اولین بار مسافران با حملونقل ریلی به حرم دسترسی خواهند داشت که این ایمنترین و بهترین نوع دسترسی به حرم خواهد بود. در سالهای آینده خط چهار نیز به بهرهبرداری خواهد رسید و ضلع دیگر حرم را نیز پوشش خواهیم داد.
۱۸۰۰ راننده پرخطر را آموزش میدهیم
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد بیان کرد: دو مثلث در حوزه ایمنی داریم؛ یکی ترافیک که سه ضلع شامل معبر یا جاده، خودرو و کاربر است. مثلث دیگر نیز شامل مهندسی، آموزش و اعمال قانون است که میتواند ترافیک را مدیریت کند.
وی گفت: در حوزه آموزش اقداماتی در شهر مشهد اتفاق افتاده که بوستانهای ترافیک هستند، در بوستان ترافیک واقع در سیدی سالانه ۱۲ هزار دانشآموز آموزش داده میشود. با معرفی پلیس نیز ۱۸۰۰ راننده پرخطر را آموزش میدهیم، حملونقل عمومی را نیز مکلف کردیم و ۳۱۵۰ نفر در این پارک آموزش میبینند.
مسیر دوچرخه در مشهد به ۲۶۵ کیلومتر افزایش مییابد
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد با بیان اینکه مسیرهای دوچرخه اقدام شاخص دیگر در شهر مشهد است، عنوان کرد: تاکنون ۲۲۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در مشهد اجرا شده که بنا داریم به ۲۶۵ کیلومتر برسانیم تا در فازهای توسعه بعدی مشهد بتواند به عنوان شهر مد دوچرخه سهم بگیرد. برنامه داریم در فاز دو به ۵۰۰ کیلومتر و در فاز سه به ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه در شهر مشهد دست پیدا کنیم. در خصوص اصلاح هندسی، ایمنسازی و همسطحسازی تقاطعها در سطح شهر صورت گرفته است.
ساماندهی ۴۰ درصد پیاده روها و فضاهای شهری ویژه جانبازان و معلولان
وی همچنین با اشاره به حضور جانبازان و معلولان در شهر مشهد تصریح کرد: ایجاد خط بساوایی ویژه نابینایان، ایجاد رمپهای تردد ویلچر، همسانسازی تقاطع، پوشاندن کانال آبهای سطحی، پیوستگی مسیر حرکت و رفع موانع خطری از جمله اقداماتی است که دنبال میشود. ۸۵۵ کیلومتر پیادهرو داریم که ۳۶۰ کیلومتر معادل ۴۰ درصد ساماندهی شده و بقیه نیز تا ۱۰ سال آینده ساماندهی خواهد شد و محل پارک ویژه معلولان و جانبازان و نصب آسانسور پل عابر پیاده از دیگر اقدامات است.
محمدیان عنوان کرد: تعدادی از پلههای برقی پلهای عابر پیاده مشکلاتی را ایجاد کرده بود که جمعآوری و به آسانسور استاندارد تبدیل شد. دنبال این هستیم بقیه پلها را به آسانسور تجهیز کنیم. نگاه جدید و آییننامههای جدید به ما میگوید که از فرایند خودرو محوری به سمت انسانمحوری حرکت کنیم و این موضوع را با ساماندهی پیادهروها، کاهش سرعت در معابر و غلبه انسان بر شهر به جای خودرو بر شهر را توسعه دهیم.
اتوبوس و تاکسی برقی نیازمند حمایت دولت است
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد خاطرنشان کرد: قیمت اتوبوس برقی ۱۲ متری ۱۶ میلیارد و قیمت تاکسی برقی یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان بوده که تأمین آن نیاز به حمایت دولت دارد، البته در خصوص اتوبوس و تاکسی برقی اقداماتی انجام شده است. نگاه جدیدی در وزارت صمت ایجاد شده و موضوع خودروهای برقی دنبال میشود و شهرداری در این حوزه از گذشته پیشگام بوده است.
وی گفت: خط یک قطار شهری با ۱۲۰ واگن طراحی شده که در حال حاضر ۶۰ واگن داریم و این واگنها نیز به مرحله اورهال و تعمیر اساسی رسیده است. ۶۰ واگن کم داریم که نیاز به تأمین اعتبار حداقل ۱۲۰ میلیون یورویی دارد. رایزنیهایی را با چند بانک برای گرفتن وام شروع کردیم. مذاکرات صورت گرفته و باید از وزارت کشور و دولت مجوز بگیریم؛ به محض تأمین اعتبار و اخذ مجوز برای چنین خریدی، موضوع را نهایی میکنیم.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد اشاره به اینکه قیمت اتوبوس ۱۲ متری ۸ میلیارد، دوکابینه و اتوبوس برقی۱۶ میلیارد تومان است، تصریح کرد: کمک دولت در این حوزه پایدار نیست، بنابراین در حال حاضر قیمت تمام شده ۶۵۰۰ تومان است که باید ۲۰۰۰ تومان توسط مردم پرداخت شود اما الان تمام فشار روی شهرداری است.
افتتاح دوربرگردان شهید میرزایی و پل دهرود تا ۲۲ بهمن
محمدیان در خصوص پروژههای عمرانی شهر عنوان کرد: چند پروژه نیمهکاره تحویل گرفتیم که با تغییرات در رده مدیریتی و مدیران میانی سازمانهای مؤثر شاهد تغییر و تحول در این پروژهها هستیم. یکی از پروژهها دوربرگردان شهید میرزایی است که مشکلات معارض برقی و تأمین مصالح آن برطرف شد و با شارژ مالی در ۲۲ بهمن افتتاح خواهد شد و پل دهرود که خارج از شهر مشهد و در حریم بوده، حساسیت بالا داشت که در این چند ماه برطرف کردیم و اگر مشکلی ایجاد نشود آن را نیز به ۲۲ بهمن خواهیم رساند.
معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهردار مشهد ادامه داد: امتداد ابوطالب یا ابوطالب شمالی و خیام شمالی تا محور گاز در طرح تفصیلی در نظر گرفته شده که کار مطالعاتی انجام و مذاکرات با زمین و مسکن و شهرداری منطقه ۲ برای انجام عملیات شروع شده، امیدواریم بتوانیم محور را رفع معارض کنیم. تقاطع چهارسطحی نیز آماده است و منتظر افتتاح هستیم، تقاطع سه سطحی شهید فهمیده و پل روگذر خیام تا چند روز دیگر کلنگزنی کرده و ظرف ۱۸ ماه عملیاتی خواهیم کرد.
محمدیان در خصوص کرانه شمالی بیان کرد: این موضوع بین معاونت ما و شهرسازی در حال پیگیری بوده و مشاور مطالعات را انجام داده است. کرانه شمالی نیز در حریم قرار دارد، بنابراین هر اقدامی که بخواهیم در حریم انجام دهیم باید به تأیید استانداری برسد. بعد از تأیید شورا پروژه باید در استان نیز مطرح شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از پروژهها جلوخان پایانه است که تا استقبال از بهار امسال قسمت اعظمی را آماده خواهیم کرد. پروژه دیگر در پایانه پارکسوار حافظ دور میدان حافظ بوده که با اعتبار ۲۰ میلیارد تومان در حال انجام است؛ پیادهروسازی خیابان طبرسی در راستای ساماندهی گذرهای منتهی به حرم کامل شد و میدان طبرسی نیز نیمی کامل شده تا دو ماه اینده گذر را کامل تکمیل میکنیم و پروژه مصلای شرقی یا پل شهید هریری تا پایان سال آماده خواهد شد.
محمدیان خاطرنشان کرد: از پرداختی مردم ۳۰۰ میلیارد تومان درآمد ایجاد میشود که اگر این رقم حذف شود آیا شهرداری میتواند این ۳۰۰ میلیاردی که در سال از این طریق تأمین میشود را به موقع تزریق کند؟ فعلا این آبباریکه ما حذف نشده و خدا را شاکر هستیم که میتوانیم در حوزه حداقلی سازمان را نگه داریم؛ اگر حذف میشد با مشکلات و بحرانهای خاصی در یک سازمان حساس در شهر مشهد مواجه میشدیم.








