• امروز : جمعه - ۲۸ خرداد - ۱۴۰۰
  • برابر با : 9 - ذو القعدة - 1442
  • برابر با : Friday - 18 June - 2021
2
سواد رسانه ای حال امروز ما

نقش تاثير گذار رسانه در زندگي مردم

  • کد خبر : 1436
  • 19 آذر 1399 - 11:27
نقش تاثير گذار رسانه در زندگي مردم
رسانه که ترجمه ی فارسی لغت انگلیسی media می باشد به معنای رساندن است و به کلیه ی وسایلی که انتقال فرهنگ و افکار اشخاص را برعهده داشته باشند رسانه گفته می شود. همچنان که از این تعریف مشخص می شود روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت و ابزاری از این دست همگی از زیرمجموعه های رسانه محسوب می شوند.

رسانه که ترجمه ی فارسی لغت انگلیسی media می باشد به معنای رساندن است و به کلیه ی وسایلی که انتقال فرهنگ و افکار اشخاص را برعهده داشته باشند رسانه گفته می شود. همچنان که از این تعریف مشخص می شود روزنامه، رادیو، تلویزیون و اینترنت و ابزاری از این دست همگی از زیرمجموعه های رسانه محسوب می شوند.

به گزارش پایگاه خبری عصر توس به قلم یک فعال رسانه ای (سید وحید موسوی)امروزه رسانه به یکی از پر مخاطب ترین رویداد های جامعه فعلی مبدل شده است، آن هم رویدادی که در هر ثانیه تا حدود بی نهایت داده های اطلاعاتی ،خبری،و “آن” های جریان پذیر را منتشر میکند.

رسانه را میتوان به اصلی ترین عنصر فعلی   جریان ساز دنیا نامید. این ادعا میتواند این روزها به کلامی علمی مبدل شود درست در شرایطی که اصلی ترین شریان های زندگی بشریت از اقتصاد تا آزادی را به این ۵حروف زیبا در کنار هم نسبت داده است. تاریخچه ی رسانه به بیش از ۴۰۰ سال قبل می رسد که در شهر استراسبورگ فرانسه اولین روزنامه ها به شکل امروزی منتشر شدند. اولین روزنامه در ایران با نام وقایع اتفاقیه بیش از ۱۸۰ سال پیش منتشر شد. و قالب رسمی انتشار را به خود در زمان های دور گرفت.

در دنیای امروز، رسانه ها یکی از اجزای اصلی جوامع بشری به شمار می روند؛ و هر کدام از آن ها به گونه ای خاص بر دریافت ها، نتیجه گیری ها، انتقال واقعیت ها و حتی در دگرگونی آداب و سنن اجتماعی و اخلاقی ما مؤثرند.

به همین جهت است که بعضی از جامعه شناسان برای مطبوعات، رادیو تلویزیون و سینما، نقش «آموزش موازی» یا «آموزش دائمی» قائل هستند.

آنان معتقدند که وسایل ارتباطی با پخش اطلاعات و معلومات جدید در کنار آموزش های رسمی و مدرسه ای به کار تکمیل مهارت ها و دانستنی های علمی، فرهنگی و اجتماعی همه ی مردم به خصوص دانشجویان و دانش آموزان مشغولند.

با توجه به مطالعات انجام شده به راحتی میتوان در حال حاضر این مهم را به تصویر کشید که رسانه در سبد کالای مصرفی مردم قرار گرفته و نقش پر رنگی را بر عهده دارد .

و مخاطبانش این روزها به یک چهارم جمعیت دنیا تبدیل شده است. جریان های انتخاباتی، رویداد های لحظه ای، قیمت دلار، ساختار کالاهای اساسی و هزاران داده دیگر این مخاطبان را با یک کلیک ساده گرد هم آورده است؛ آن هم در عصری که ارتباطات هر روز داده های خود را تکمیل تر از قبل میکند.

همینطور که در مقاله گذشته پیوست شده با این یادداشت در مرود اهمیت روابط عمومی سخن گفتیم این بار به دنبال داده های متصل آن رفته ایم، عنصر قوی با ابر داده های برنامه ریزی شده تحت عنوان رسانه که دنیای متفاوتی را به تصویر کشیده است.

این روزها انسان در حال هجرت کردن از عصر دیجتال به ارتباطات و سپس به دنیای جدید رسانه با میلیون های داده مخابراتی می باشد که میتوان به ساده ترین آن  “پیام ” اشاره کرد.

هر رویدادی حاوی پیام است و این داده ساده کلمه ای در حال حاضر به قوی ترین منظور رساندن تبدیل شده است .

پیام حاوی اطلاعاتی است که گاه برای شخص اول،شخصیت ها،مردم،و جامعه مصرف کننده طراحی میشود حال مسولیت ابتدایی بر عهده انتشار دهنده میباشد چرا که رسانه خطوطی را ترسیم کرده و رشته هایی از آن رادر سبد مصرفی جامعه و مردم قرار داده است.

رسانه و تولید محتوا

تولید محتوا رسانه از دانش و سواد رسانه ای برمی خیزد. این مقوله به هر کس که قصد دارد در دنیای تجارت الکترونیک قدم موثری بگذارد اعلام می کند، که تولید محتوا منظم و هدفمند نیازمند چیرگی بر تمام جزئیاتی است که در رسانه های فعال امروزی دنبال می شوند و نیازمند آگاهی در سطوح متوسط به بالا را دارا میباشد.

هر تولید کننده ای محتوا را نمیشناسد و هر تولید، محتوا محسوب نمیشود.

تولید محتوا رسانه یک راهروی بزرگ و با ظرفیت بی نهایت است؛ که ذهن و آگاهی کاربران را با جهت دهی مشخصی هدایت می کند، حتی اگر ظاهرا و در نگاه اول مخاطب متوجه هدفمندی آن نباشد. این مسئله حکم همان تابلو های راهنما در یک جاده را بازی می کند. که شخصی چه بطور آگاهانه و چه به طور تفریحی قصد می کند؛ سفر خویش را در آن آغاز نماید.

اهمیت تولید محتوا رسانه و نقش آن در جامعه

رسانه و محتوا دو عضو جدایی ناپذیرند. که از روزهای ابتدایی روی کار آمدن فرهنگ و اجتماع خود را به شکل های گوناگونی بر ذهن افراد و مردم یک جامعه جای داده است. تولید محتوا رسانه برای صاحب یک کسب و کار حکم به دست گرفتن قدرت را دارد.

زیرا اوست که می تواند کنترل کند تا آنچه را می خواهد مخاطب ببیند، و آنچه را که نیاز دارد به واسطه آن به نتیجه و استراتژی از قبل چیده شده دست یابد، و برایش برنامه ریزی کند.

تحت تاثیر بودن اکثریت یک جامعه و اهمیت تولید محتوا رسانه بر آن موضوع جدیدی نیست.

این تاثیر گاهی به نفع مخاطب و گاهی به ضرر او عمل می کند.

 اما داشتن آگاهی کافی در مورد این مسئله می تواند فرهنگ و موضوعات مطرح را ارتقا داده و کفه ی ترازوی مثبت این مبحث را از بخش منفی سنگین تر نماید.

تولید محتوا رسانه غنی و ارزشمند همواره تاثیر مثبت و مستقیمی روی فکر و نحوه نتیجه گیری مخاطب خواهد داشت. پس نباید آن را دست کم گرفت.

تولید محتوا باید دارای مکانیزم تخصصی باشد تولیداتی که داده های رسانه ای و دست آخر پیام را به تصویر میکشد میتواند تاثیر گذار ترین محتوای تولیدی باشد که مخاطب را شناسنایی کرده و با توجه به نیاز مخاطب داده های محتوایی خود را تولید و تنظیم کرده است و حال این مهم را به درگاه انتشار سپرده تا حدود اثر گذاریش را مطرح کند.

کوتاه بر سواد رسانه ای

تعاریف متعددی از سواد رسانه ای موجود میباشد اما میتوان به ساده ترین آن اشاره کرد: شناخت و تحلیل داده های رسانه ای را سواد رسانه مینامند.

 سواد رسانه ای ؛رویکرد قرن بیست و یکم در آموزش است.

این یک چارچوب برای دسترسی ، تجزیه و تحلیل ، ارزیابی و ایجاد پیام در اشکال مختلف از چاپ گرفته تا فیلم و اینترنت فراهم می کند و سواد رسانه ای درک درستی از نقش رسانه در جامعه و همچنین مهارت های اساسی تحقیق و بیان برای شهروندان  را ایجاد می کند.

آنچه مهم است درک کنیم این است که سواد رسانه ای “محافظت” از کودکان در برابر پیام های ناخواسته نیست. اگرچه برخی گروه ها از خانواده ها می خواهند که فقط تلویزیون را خاموش کنند ، اما واقعیت این است که رسانه ها چنان در محیط فرهنگی ما ریشه دوانده اند که حتی اگر مجموعه را خاموش کنید ، هنوز نمی توانید از فرهنگ رسانه ای امروز فرار کنید.

رسانه ها دیگر فقط فرهنگ ما را تحت تأثیر قرار نمی دهند. آنها به فرهنگ ما  مبدل شده اند.

بنابراین سواد رسانه ای در واقع کمک به دانش پایه در داشتن صلاحیت ، انتقاد و باسواد بودن در تمام اشکال رسانه ای است تا بتوانند تفسیر آنچه را می بینند یا می شنوند کنترل کنند تا اینکه اجازه دهند تفسیر آنها را کنترل کند.

باسواد شدن در رسانه ها به معنای به خاطر سپردن حقایق یا آماری در مورد رسانه ها نیست، بلکه به معنای یادگیری ایجاد پرسش های صحیح در مورد آنچه مشاهده می کنید ، می خوانید یا گوش می دهید، است. لن مسترمن ، نویسنده تحسین شده آموزش رسانه ، آن را “خودمختاری انتقادی” یا توانایی تفکر برای خود می داند.

بدون این توانایی اساسی ، یک فرد نمی تواند به عنوان یک انسان از کرامت کامل برخوردار باشد و یا در یک جامعه دموکراتیک تابعیت شهروندی را اعمال کند چرا که شهروند بودن آن به معنای درک و مشارکت در بحث های آن زمان است.

در واقع رسانه و سوادش امروزه به کمک جامعه می آید تا بتواند درک و آگاهی بشریت را به گونه ای ارتقا ببخشد که بتوانند از این مهم در دهکده جهانی اطلاعاتی و ارتباطاتی حیاتی به جهت زندگی در عصر جدید بهتره کافی را داشته باشند.

رسانه تاثیر گذار ترین رویداد در لحظه است و ارسطو پدر ارتباطات  کره خاکی و ما یک باور از عنصر اثر بخشی در جامعه ایم.

لینک کوتاه : http://asrtoos.ir/?p=1436

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

آدرس دفتر مرکزی: مشهد، شهرک غرب، بلوار آیت الله مشکینی19
تلفاکس:9333200533 98+

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com