• امروز : یکشنبه - ۶ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 16 - شعبان - 1445
  • برابر با : Sunday - 25 February - 2024
0
مدیرعامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت:

اگر قیمت پارک حاشیه ای را افزایش نمی دادیم هدف و اثر خودش را از دست می داد

  • کد خبر : 4054
  • 13 خرداد 1402 - 7:07
اگر قیمت پارک حاشیه ای را افزایش نمی دادیم هدف و اثر خودش را از دست می داد
مدیر عامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد گفت:با تورمی که طی سال های مختلف اتفاق افتاده، عملا اگر این تعرفه پایین می ماند، طرح هدف و اثر خودش را از دست می داد و توقف ها رو به افزایش می رفت. بنابراین ما باید سیاستی را اعمال می کردیم که این بازدارندگی را در حوزه مدیریت ترافیک داشته باشیم.
۱۰ درصد معابر در گستره طرح الیت
سید جلال الدین حسینی واعظ، مدیر عامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال خبرنگار ما که هزینه های الیت چرا افزایش یافته است، می گوید: در موضوع تعرفه گذاری و تعرفه پارک حاشیه دو قانون مطرح است؛ یکی قانون ماده ۱۵ رسیدگی به تخلفات رانندگی و دیگری ماده ۶ قانون درآمد پایدار و هزینه شهرداری های کشور. این قانون اختیاراتی را به شهرداری ها می دهد که درباره مدیریت عرض معابر و توقفگاه های حاشیه معابر شهر این طرح را مدیریت و اجرا کنند. به تازگی در ماده ۶ قانون درآمد پایدار موضوع شاخص های تعرفه مطرح شده است و ما باید نظام سیاست گذاری تعرفه مان را بازنگری و اصلاح می کردیم. در شورای همتا طبق چیزی که در ماده ۶ قانون درآمد پایدار در اصلاح ماده ۱۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی آمده است، ما باید شاخص ها را تدوین می کردیم و به تصویب شورای همتای استان می رساندیم که این موضوع اتفاق افتاد. وی می افزاید: از سال ۱۳۹۸ یعنی قریب به چهار تا پنج سال است که تعرفه پارک حاشیه افزایش نیافته بود و در حال از دست دادن قدرت بازدارندگی بود. در حالی که هدف این طرح این است که توقف ها را کاهش دهد. ضمن آن که معابر مد نظر را شورای همتا تصویب می کند و ما دخل و تصرفی نداریم. مجموعا قریب به ۱۹۰ معبر داریم که از این تعداد بیش از ۱۲۰ معبر فعال نداریم. در مجموع بیش از یک میلیون خودرویی که در شهر در حال گردش هستند، ۷۲ تا ۷۳ هزار خودرو و ۱۰ درصد معابر در دامنه و گستره این طرح قرار دارند.
افزایش ۲۵ درصدی هزینه های الیت
حسینی واعظ در ادامه می گوید: سال گذشته برای این که بازنگری مجددی داشته باشیم، در ۳۸ معبر طرح را متوقف کردیم. البته سال گذشته یک تعرفه مصوب داشتیم که بنا به سیاست های مدیریت شهری افزایش آن را اعمال نکردیم. با تورمی که طی سال های مختلف اتفاق افتاده، عملا اگر این تعرفه پایین می ماند، طرح هدف و اثر خودش را از دست می داد و توقف ها رو به افزایش می رفت. بنابراین ما باید سیاستی را اعمال می کردیم که این بازدارندگی را در حوزه مدیریت ترافیک داشته باشیم.
وی ادامه می دهد: تعرفه الیت نسبت به عدد مصوب سال گذشته فارغ از این که اجرا شد یا نشد، ۲۵ درصد افزایش داشته است. حالا این که سیاست مدیریت شهری بر این بوده که طرح را تا حدی با حذف معابر، توقف طرح در ۳۸ معبر یا افزایش  ندادن در سال ۱۴۰۱ مدیریت کند، بحث دیگری است. مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد در پاسخ به این سوال که افزایش تعرفه های الیت در سال های قبل به طور میانگین چقدر بود؟ می گوید: در ادوار گذشته  همین میزان (۲۵درصد) و شاید حتی بیشتر اعمال می شد. البته تورم هم به این شکل نبود. این طرح ها طرح های درآمد و هزینه است یعنی باید بتواند حداقل هزینه های خودش را تامین کند. قانون هم نسبت به این موضوع صراحت دارد. هزینه و درآمد ما هم کاملا شفاف است. ما عملا سالی ۲۰ تا ۳۰ درصد افزایش حقوق داشتیم که در سال ۱۴۰۱ میزان افزایش حقوق به ۵۷ درصد هم رسید. وی می افزاید: به عنوان مثال در معبری مثل خیابان سعدی که از ابتدا تا انتها ظرفیت چهل فضای پارک را دارد، وقتی طرح اجرا می شود، کسبه تمایلی به آوردن خودرو پیدا نمی کنند و روزانه حدود ۱۶۰۰ خودرو بدون مشکل تردد دارند. البته اگر در سال های قبل افزایش ۲۵ تا ۴۰ درصدی اتفاق می افتاد، شاید کار از این هم راحت تر بود. به گزارش پایگاه خبری عصر توس، اگرچه مدیرعامل الیت بر شفاف بودن درآمد و هزینه این شرکت تصریح دارد اما بررسی های ما از سایت این شرکت نشان می دهد که گزارشی از صورت های مالی و ریز درآمد و هزینه این شرکت روی سایت وجود ندارد.
کاهش ۱۰ درصدی توقف خودروها پس از افزایش تعرفه
مدیرعامل  شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد تاکید می کند: از زمان اعمال تعرفه جدید، چیزی قریب به ۱۰ درصد توقف خودروها نسبت به سال گذشته در این معابر کمتر شده است. از طرف دیگر سیاستی داشتیم که تعرفه پارک حاشیه از پارکینگ های غیر حاشیه، پارکینگ های عمومی مسقف، روباز و مکانیزه بیشتر باشد درحالی که قبلا کمتر بود. با گذشت بیش از یک ماه از این موضوع، داده های ما بیانگر این است که مراجعه به پارکینگ ها تا ۳۰ درصد افزایش یافته است.
راهکارهای کاهش هزینه های الیت
حسینی واعظ در پاسخ به این  که برای کنترل هزینه های الیت چه اقداماتی را می توان انجام داد؟ بیان می کند: ما مشوق ها و تسهیلات خوبی را در این موضوع لحاظ کردیم که در شورای شهر تصویب شده است. یک مورد از آن ها  این که شهروند اگر خوداظهاری کند تا ده ساعت با تخفیف ۹۰ درصدی می تواند توقف داشته باشد. اگر مازاد بر این ده ساعت، مجدد خوداظهاری کند ۳۰ درصد مازاد بر ۱۰ ساعت می تواند توقف کند. اگر شارژ پلاکش مثبت باشد (حتی مثبت یک ریال) ۳۵ درصد تخفیف در هر مرحله از توقف دریافت می کند. علاوه بر این اگر شهروندی از طرق غیرحضوری مثل مراجعه به وب سایت ها  و… پرداخت خود را انجام دهد ۲۰ درصد تخفیف لحاظ می شود. در مجموع این تخفیفات به ۸۵ درصد هم می رسد. سیاست ما این است که این کار را از طریق خود شهروندان پیش ببریم و شهروند سپاری کنیم.
وی می گوید: ما تاکید داریم که شهروندان موضوع خوداظهاری را جدی اجرا کنند. ۹۵ درصد پلاک ها در ماه بیش از ۱۰ ساعت پارک نمی کنند اما بحث، بحث تصاعد است که ما تصاعد را اعمال می کنیم. به واسطه این تصاعد، رقم بزرگ تری به دست می آید که  از توقف طولانی مدت جلوگیری می کند. ما یک پنل شهروندی از سال گذشته ایجاد کردیم که شهروندان ریز تراکنش های خود و علت آن را می توانند مشاهده کنند.
شایان ذکر است بنا به درخواست ما از مدیر عامل شرکت توسعه ارتباطات ترافیکی شهرداری مشهد مبنی بر ارائه تعرفه های الیت، وی اظهار کرد که تعرفه ها را برای چاپ در این گزارش برای خبرنگار ما ارسال می کند اما تا لحظه درج این گزارش چیزی به دست ما نرسید. در هر حال نسخه افزایش تعرفه ها بدون برنامه مشخص و کارنامه محسوس در زمینه افزایش خدمات ترافیکی از جمله افزایش پارکینگ در معابر شلوغ یا افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی، عملا به جز فشار به مردم و تلاش برای پرداخت هزینه های ترافیک صرفا از جیب مردم نتیجه ای به دنبال نداشته است.
لینک کوتاه : http://asrtoos.ir/?p=4054

برچسب ها

ارسال نظرات

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

پایگاه خبر عصر توس/رسانه نسل امروز

دفتر مرکزی: مشهد

ایمیل: asrtoosnews@gmail.com